Flerregional behandlingstjeneste for protonstråling

I 2024 skal den første kreftpasienten behandles med protonterapi i Norge. Det skjer ved Radiumhospitalet i Oslo. Samme år åpner også protonbygget ved Haukeland universitetssjukehus i Bergen.

Behandlingsrom for ptotonterapi - innvendig med bordrobotsystem. Vi ser også stråle nozzle.
Protonbehandling blir tilgjengelig i Norge i desember 2024. Foto: Varian Medical Systems, Inc.

For mange kreftformer vil tradisjonell fotonstråling fortsatt være den foretrukne behandlingen, men protonbehandling vil bli et viktig supplement. Denne formen for stråling kan i noen tilfeller redusere faren for langtidsbivirkninger og seinskader, og er derfor særlig egnet for barn og unge. Men de fysiske egenskapene ved protonstrålen kan vise seg å være nyttige for flere, og det er derfor viktig å inkludere flest mulig pasienter i kliniske studier.

Aktuelt om proton i Norge

Arrangement