Nytt barnesjukehus reddar liv på Zanzibar

I november 2016 åpna dørene på det nye barnesjukehuset på Zanzibar. Arbeidet for å betre behandlingstilbodet til born har fått eit svært løft med det nyopna bygget.

barnesjukehuset på zanzibar
Barnesjukehuset på Zanzibar. Foto: Arne Risterud /

Trond Mohn har finansiert 8,5 millioner av dei totalt 14,9 millioner kronene byggingen har kosta.

- Grunnen til at jeg har støttet byggingen av nytt barnesykehus på Zanzibar er at jeg vet at pengene kommer frem og blir brukt til dem som trenger det, sa BA til Bergensavisen ved åpningen av sykehuset.

Mohn har heile tida vært opptatt av bærekraft i dei prosjekta han har støtta i det internasjonale samarbeidet.

– Her bygges kompetanse med utvikling av ekspertise, noe som fører til tiltak som varer, påpekte Mohn til Bergensavisen.

Zanzibar har ei befolkning på 1, 5 millioner menneske. No har øyas barn fått eit nytt sjukehus å komme til.

Sist oppdatert 28.12.2023