Slutt på spesialsolkremen Reflectant Sunscreen

Produksjonen av Reflectant Sunscreen legges ned på grunn av manglende tilgang på råstoff. Denne solkremen var spesielt utviklet for personer med lysømfintlig porfyrisykdom. Det finnes per i dag ikke noen direkte erstatningsprodukt, men det finnes andre kremer som sannsynligvis også kan hjelpe.

Publisert 07.03.2024
Sist oppdatert 18.03.2024
Diagram
Personer som har en porfyrisykdom som gir lysømfintlighet i huden trenger å bruke solkremer/dekkremer som fysisk hindrer UVA, UVB og blått lys i å nå ned i huden.

Reflectant Sunscreen

Produsenten Tayside Pharmaceuticals har nå dessverre besluttet å legge ned produksjonen av spesialsolkremen Reflectant Sunscreen (også kalt Dundee krem).

Denne kremen var utviklet spesielt til bruk ved lysømfintlige hudlidelser som porfyrisykdommene EPP, PV, HCP, PCT og HEP.

Avgjørelsen kommer etter at produsenten i lengre tid har hatt problemer med å finne leverandør av titandioksid som er et av de viktigste virkestoffene i kremen.

Det er nettopp innholdet av partikler av titandioksid og sinkoksid som gjorde at Reflectant kremen beskyttet mot den delen av lyset som er problematisk ved porfyrisykdommene, sammen med jernoksider som også tilfører gul, rød og sort farge.

Alternative kremer

Det finnes ingen andre solkremer som har blitt utviklet for eller testet for bruk ved porfyrisykdom.

Det som er viktig å huske på dersom en vil forsøke seg frem med andre solkremer eller dekkremer, er at det ikke er tilstrekkelig at kremen har en høy solfaktor, ettersom dette sier mest om beskyttelse mot UV stråler og ikke mot de synlige blå lysstrålene som kan utløse hudsymptomer ved porfyrisykdom.

Solkremene som kan forventes å ha effekt ved porfyrisykdommene må inneholde fysisk filter i form av titandioksid og sinkoksid, være pigmentert/farget (med jernoksid) og ha god dekkevne. Også sminkekremer/foundation og pudder med høy dekkevne og høy solfaktor kan beskytte huden mot synlig lys.

Noen kremer har vist beskyttende effekt i tester som har blitt utført på lyssensitiv hud:

• Avene Compact SPF 50 (1)
  • Covermark (varm beige) fra Covermark Cosmetics (2)

Den britiske pasientforeningen  har laget en liste over noen solkremer som enkelte pasienter har oppgitt som nyttige (3). Disse kan finnes i forskjellige nettbutikker:

• Anthelios Mineral One (light, medium, tan, brown and dark brown), La Roche-Posay
  • Anthelios Pigment Correct, La Roche-Posay
  • Surf Mud natural zinc
  • Invisible Zinc Broad Spectrum 50 SPF
  • Neutrogena Sheer Zinc-Oxide Face dry-touch sunscreen 50 SPF

To av disse kremene, Anthelios Mineral One og Anthelios Pigment Correct, har i en laboratorietest vist at de kan stoppe like mye av det synlige lyset som Reflectant Sunscreen, noe som også kan indikere at de kan være gode alternativer ved porfyrisykdommer (4). Effekten er imidlertid ikke testet på personer med porfyrisykdom.

Enkelte solkremer inneholder nyere organiske filtre som skal beskytte mot et bredere spekter at lys, inkludert blått lys/høyfrekvent blått lys (5).

Dette kan i teorien kan være gunstig, men det usikkert i hvor stor grad de beskytter mot alle delene av det synlige blå lyset som er viktig å unngå ved porfyrisykdom.

Noen av disse kremene er farget, mens andre ikke inneholder pigmenter og dermed ikke vises på huden. Det er i utgangspunktet slik at kremer som skal beskytte mot synlig lys også selv må være synlige, og vi anbefaler derfor i utgangspunktet at man først forsøker en farget (sol)krem med god dekkevne (6).

Det finnes sannsynligvis også andre kremer som kan ha tilsvarende eller kanskje bedre beskyttelse enn dem som er foreslått her.

Referanser

1. Bissonnette R, Nigen S, Bolduc C, Mery S, Nocera T. Protection afforded by sunscreens containing inorganic sunscreening agents against blue light sensitivity induced by aminolevulinic acid. Dermatol Surg 2008;34(11):1469-1476.
  2. Kaye ET, Levin JA, Blank IH, Arndt KA, Anderson RR. Efficiency of opaque photoprotective agents in the visible light range. Arch Dermatol 1991;127(3):351-355.
  3. Skin safety - British Porphyria Association
  4. Eadie E, Josso M, Touti R, Renoux P, Dawe RS, Ibbotson SH. Commercial visible-light protecting sunscreens for photosensitive individuals. Br J Dermatol. 2023 Feb 22;188(3):445-447.
  5. José Aguilera 1, Tamara Gracia-Cazaña 2 3, Yolanda Gilaberte. New developments in sunscreens Photochem Photobiol Sci. 2023 Oct;22(10):2473-2482.
  6. Lyons AB, Trullas C, Kohli I, Hamzavi IH, Lim HW. Photoprotection beyond ultraviolet radiation: A review of tinted sunscreens. J Am Acad Dermatol. 2021 May;84(5):1393-1397.