Vestibularisschwannom

Kurs for deg som har eller har hatt svulst på balansenerven

Den nasjonale behandlingstjenesten gjennomfører informasjonskurs om vestibularisscwhannom tre ganger i året.

Et nærbilde av en hjerne med tent lyspære.

​For å lære mer om diagnosen arrangeres et kurs for pasienter og deres pårørende. Kurset gjennomføres i Bergen i regi av Nasjonal behandlingstjeneste for vestibularisschwannom i samarbeid med Lærings- og mestringssenteret ved Haukeland universitetssjukehus tre ganger i året.

På kurset kommer flere faggrupper og underviser om diagnosen, eventuelle behandlingsalternativ​​er, hjelpemidler og rehabilitering. Det legges også til rette får å treffe og dele erfaringer med andre i samme situasjon, og kan hjelpe deg til å fungere best mulig i hverdagen.​

Ved interesse ta kontakt med pasientkoordinator:

Telefon:

• Økt kunnskap gjennom undervisning fra fagpersonell
  • Dele erfaringer med andre i samme situasjon
  • Fremme mulighet til å fungere best mulig i hverdagen​

• Hva er VS?
  • Diagnose
  • Symptomer
  • Behandlingsstrategier
  • Forskning
  • Fysisk aktivitet, trening og opptrening
  • Erfaringsinnlegg
  • Gruppesamtaler, erfaringsutveksling

Kurset går over to dager i lokalene til LMS i Bergen

Dag 1: klokken 09.30–15.00

Dag 2: klokken 09.00–14.30 (klokkeslettene kan variere noe) ​

Det serveres kaffe/te, frukt og lunsj begge dager. (eventuelt allergier må informeres om ved påmelding).

Pris

Etter gjeldende poliklinisk takst (Har du frikort skal du ikke betale). Kurset er gratis for pårørende.

Reise og opphold

Reise og opphold dekkes etter Spesialisthelsetjenesteloven (paragraf 5- 5) med tilhørende forskrifter. Dersom du bor utenfor Bergen ta kontakt med pasientreiser for bestilling av reise (fly).

Overnatting tilbys på vårt pasienthotell, Haukeland hotell. Dette kan organiseres ved påmelding. ​

Vi har laget en brosjyre med informasjon om kurset. Denne finner du her:

Informasjonshefte: Mestringskurs for pasienter med svulst på Balansenerven (PDF)

Sist oppdatert 04.06.2024