NORILCO
Norsk forening for stomi, reservoar og mage- og tarmkreft
Norsk forening for stomi, reservoar og mage- og tarmkreft, er en landsdekkende, frivillig organisasjon med rundt 5000 medlemmer fordelt på 22 distriktsavdelinger. Formålet er blant annet å være en arena der pasienter som står foran / har hatt en operasjon, kan få hjelp til å tilpasse seg en ny hverdag.
Dette skjer gjennom en utstrakt likepersonstjeneste. NORILCO har cirka 230 likepersoner, av begge kjønn, med ulik alder og ulike diagnoser. Alle har taushetsplikt. Likepersonene går vakter på sykehus, de er på Vardesenter, går på hjemmebesøk, er turledere og kaféverter. Pasientene bør få tilbud om å snakke med en likeperson fra NORILCO før operasjonen, gjerne via telefon, slik at de vet hva de går til etter en operasjon. Helsepersonell bør tilby å formidle denne kontakten og understreke betydningen av å snakke med en som har vært i samme situasjon.
I mindre grupper, på turer og på kafétreff, er det mulighet for likepersonssamtaler over tid, noe som man kan føle trygt, nyttig og ikke minst, kjekt. Likepersonene er og aktive på sosiale medier og på telefon. Årlig har de rundt 2000 likepersonssamtaler.
I tillegg til likepersonsarbeidet, er det ulike sentrale og lokale tilbud i Norilco.
Først av alt vil vi nevne nettstedet NORILCO, hvor det er en mengde nyttig informasjon om rettigheter og det politiske arbeidet NORILCO driver i samarbeid med andre.
- informasjon om ulike stomi- og reservoartyper
- ulike produkter
- mage- og tarmkreft
- tips ved reiser
- webinarer om ulike tema
- medlemsblad 4 ganger i året slik at en kan være oppdatert med utvikling og forskning på fagfeltet.
Videre tilbyr Norilco årlige familiesamlinger, egen ungdomsgruppe med samlinger for medlemmer fra 15 – 35 år og samlinger for dem som er «midt i livet».
Distriktsavdelingene har i tillegg til turgrupper og kafetreff, medlemsmøter, dagsturer og helgeturer. Dette gir fine muligheter for både opererte og pårørende til å kunne møte hverandre i et trygt og godt fellesskap, noe som kan gi økt livskvalitet for begge grupper. Det er også mulig å engasjere seg som brukerrepresentant, noe som gir god mulighet for å påvirke utviklingen av de offentlige tjenestene.