Fellessamling for brukermedvirkere i Helse Bergen

Lørdag 28. oktober var 33 brukermedvirkere med tilknytning til Helse Bergen samlet i Glasblokkene. På programmet var det både faglig innhold, rebusløp, forbedringsmetodikk og gruppearbeid.

Publisert 03.11.2023
En gruppe mennesker i et rom
Auditoriet i Glasblokkene

I Helse Bergen har vi opp mot 170 brukermedvirkere som er tilknyttet sykehuset. Noen av disse er medlemmer i brukerorganene våre, mens andre er engasjert og rekruttert til konkrete og avgrensede prosjekter. Hvert år inviterer sykehuset til en årlig samling der brukermedvirkere kan møtes og bli kjent på tvers, få kunnskap, og diskutere brukerrollen og hvordan den kan styrkes.

En gruppe mennesker som poserer for et bilde
Panelet.

Tilbakemeldingene er gode og nettopp det å møtes på tvers oppleves nyttig:

-Det er viktig å lage møteplasser for brukermedvirkere. Selv om vi jobber på ulike arenaer og i ulike funksjoner så er det mange likhetstrekk mellom oss, sier Anne Blindheim, som er  erfaringskonsulent ved forskningsavdelingen, Psykiatrisk klinikk og prosjektleder for PEK (Psykoseforskning med erfaringskompetanse).

En person som holder et papir og en person som holder en mikrofon
Viseadministrerende direktør Randi-Luise Møgster og Anne Blindheim, erfaringskonsulent ved forskningsavdelingen, Psykiatrisk klinikk, PEK.

I gruppearbeidet jobbet brukermedvirkerne med problemstillinger knyttet til frivillighetens plass i helsetjenesten og de hadde mange gode tanker om dette - blant annet at pasient- og brukerorganisasjonene kan ha mye å bidra med i forhold til opplæring og kursing som kan avlaste helsetjenesten.

En gruppe mennesker som sitter rundt et bord
Gruppearbeid sto også på programmet for dagen.

Viseadministrerende direktør Randi-Luise Møgster deltok på samlingen og fikk med seg nyttige innspill fra gruppearbeidet. Frivillighetens plass og brukermedvirkningens betydning har også en naturlig plass i Helsefellesskapet sitt arbeid. I den forbindelse skal det arrangeres en innspillskonferanse 6. desember der brukermedvirkere i sykehus og kommuner, samt representanter fra organisasjoner og frivilligheten, vil bli invitert til å komme med innspill til dette temaet.

En gruppe mennesker som sitter i en sofa
Ungdomsrådet.