Registrering i Norsk pandemiregister – informasjon til ansatte

I oppdrag fra Helsedirektoratet og Helse- og omsorgsdepartementet fikk Norsk intensiv- og pandemiregister i mars 2020 oppgaven med å samle opplysninger om innlagte pasienter i spesialisthelsetjenesten med sykdommen covid-19 forårsaket av viruset SARS-CoV-2.

Norsk pandemiregister (NoPaR) er benevn​elsen på den delen av Norsk intensiv- og pandemiregisteret (NIPaR)​ som omhandler​ pandemipasienter innlagt i spesialisthelsetjenesten​​​​​.

​NoPaR​ skal registrere alle pasienter som legges inn på norske sykehus og tester positivt på SARS-CoV-2 uavhengig av hvilken avdeling de legges inn på. Ut fra registeret lager vi rapporter som setter Folkehelseinstituttet og Helsedirektoratet i stand til å overvåke forløpet av covid-19 på sykehus i hele Norge. Registeret brukes også til kvalitetsforbedring og forskning.

​Mal - Registrering MRS (versjon 7.2)​​​

Pandemiskjema - Pandemiregisteret

​Utskrivningsskjema pandemiregister​

Informasjon om registrering i Norsk pandemiregister:

Det er nå vedtatt i fagrådet til Norsk intensiv- og pandemiregister at registrering i pandemidelen av registeret skal være valgfritt. Bakgrunnen for avgjørelsen er at FHI melder at i den nåværende fasen av covid-19 epidemien, er det ansett som forsvarlig å redusere den mer intensiverte overvåkingen av sykehusinnlagte covid-19 pasienter.

Det er en koordinator per helseforetak. Koordinatoren er oppnevnt av fagdirektør, og har følgende oppgaver:

• Sørge for å få på plass et system som fanger opp SARS-CoV2 positive pasienter ved alle sykehus i helseforetaket.
  • Sørge for å rekruttere registratorer på de ulike sykehusene i helseforetaket.
  • Sørge for at pandemiskjema registreres innenfor angitt frist, etter kjent positiv prøve.
  • Sørge for at utskrivningsskjema fylles ut når utskrivning skjer.

Norsk pandemiregister skal registrere alle pasienter som innlegges i spesialisthelsetjenesten med positiv PCR-test for SARS-CoV-2, uavhengig av hvilken avdeling de legges inn på.

• Pasienter som innlegges med kjent positiv SARS-CoV-2 prøve
  • Pasienter som tester positivt på SARS-CoV2 ved ankomst.
  • Pasienter innlagt av andre årsaker (for eksempel beinbrudd) som tester positivt på SARS-CoV-2 under sykehusoppholdet.

For nye brukere og brukere som vil søke om nye tilganger til Norsk pandemiregister er det nødvendig å benytte seg av selvbetjeningsportalen Falk. Falk er en felles påloggingsløsning for nasjonale medisinske kvalitetsregistre som bruker sikker pålogging, fra lokal maskin eller via id-porten. Du må være tilkoblet helsenett for å komme inn på siden, og det er viktig at du registrere e-postadresse tilknyttet ditt arbeidssted når du søker tilgang. Du kan bruke lenken under for å komme deg til siden.

Søke tilgang Norsk pandemiregister​

Du kan kontakte registeret dersom du har noen spørsmål. Vi anbefaler å sende e-post da vi ikke alltid er tilgjengelig på telefon.

E-post: norskpandemiregister@helse-bergen.no

Postadresse:​