Fra og med mandag 30. september og ut uke 20 2025 skal NIR, som tidligere år, rapportere alvorlige influensatilfeller som krever intensivbehandling.
Influensaskjema må være opprettet og oppdatert i løpet av hver mandag, da data overføres FHI ukentlig. Med dette menes at skjema med status som kladd også overføres FHI, og uferdige skjema vil bli talt som inneliggende intensivpasient inntil dato og tidspunkt for utskriving er registrert.
Det er viktig at influensaskjema, med påfølgende hovedskjema ferdigstilles fortløpende, da respiratortider, type respiratorstøtte og evt. ECMO-behandling er en del av overvåkingen. Det er også ønskelig at type respirasjonsstøtte blir oppdatert fortløpende når pasienten går fra non-invasiv til invasiv respirasjonsstøtte, og omvendt (gjelder ikke intermitterende NIV). Dette sier noe om grad av alvorlighet.
Viktig å huske ved registrering av influensaskjema:
- Som ved ‘beredskapsskjema’ oppretter dere først oppholdet med dato og tidspunkt i hovedskjema ‘intensivopphold’, deretter tilknytter dere ‘influensaskjema’.
- Ved opprettelsen fyller dere ut den informasjonen som foreligger, og supplerer fortløpende. For eksempel vil risikofaktorer si noe om hvilke pasienter som legges på intensiv.
- Respiratortider i ‘influensaskjema’ er ment som en «teller» av intuberte og NIV-krevende pasienter. Den reelle respiratortiden føres i hovedskjema.
- Informasjonen i de ulike skjemaene følger hverandre, for eksempel dato/tid, og status ved utskriving.
Vi har oppdatert mal for registrering av influensasjuke, den finner du her: Mal for registrering av influensasjuke versjon 1.2.