Vi tilrår at du alltid nyttar siste versjon av nettlesaren din.

Informasjon til deg som registrerer i Norsk Intensivregister

Her finner informasjon som er relevant for deg som registrerer i Norsk intensivregister. Oppdatert informasjon om registrering, hvordan man søker tilgang, maler, hjelpeark, informasjon om kvalitetsforbedring og pårørendetilfredshet finner du under de ulike bolkene.

Foto tatt gjennom vindu av ett pasientscoop

Siste nytt om registrering i NIR (oppdatert 19.03.25):

I flere år har Norsk intensivregister (NIR) arrangert nasjonalt registerseminar 
på Flesland med kun fysisk deltagelse. Det er nå rundt 70 intensivenheter og over 200 registratorer som rapporterer til NIR, og vi vil derfor i år forsøke et digitalt registerseminar for at flere skal ha mulighet til å delta.

Dato og tidspunkt for årets registerseminar på Teams blir: 
Torsdag 15.mai kl. 09.00 til 12.00.

Program for dagen og lenke til møtet blir sendt ut så snart det er klart. Hold av datoen, så håper vi mange av dere har anledning til å delta

Som tidligere nevnt og gjennomgått på årsmøtet i november, har vi gjort en presisering av inklusjonskriterier i NIR gjeldende fra 01.01.25, dette gjelder inklusjonskriteria 2 og 5:

2. Har pasienten fått mekanisk respirasjonsstøtte noen gang i løpet av hele oppholdet (CPAP/maskeventilasjon/overtrykksventilasjon)?

5. Har pasienten fått infusjon av medikamenter for å endre hemodynamikk/sirkulasjon under oppholdet (under forenklet til det mer upresise «vasoaktiv infusjon»)?

Oppdatert versjon:

  1.  Har pasienten mottatt mekanisk respirasjonsstøtte > 6 timer under intensivoppholdet (NIV/Invasiv ventilasjonsstøtte)?

 Pasienter som er behandlet med invasiv eller non-invasiv mekanisk ventilasjon i mer enn 6 timer kan inkluderes. Pasienter som får non-invasiv ventilasjonsstøtte forebyggende (profylaktisk) skal ikke inkluderes. High-flow nasal oksygenbehandling (HFNOT/Optiflow) regnes ikke som mekanisk ventilasjonsstøtte i NIR (er ikke tett system). 

 Postoperative pasienter (elektive og akutte) som behandles med mekanisk ventilasjon, men som ikke fyller kriteriet om liggetid, skal ikke registreres i NIR ut fra dette kriteriet alene (mottatt mekanisk ventilasjonsstøtte). Dette gjelder både der man kontinuerer mekanisk ventilasjon fra operasjon, og der man starter opp med dette postoperativt. Postoperative pasienter (elektive og akutte) som reinnlegges etter å ha vært utskrevet til sengepost kan inkluderes ut fra dette kriteriet på linje med andre pasienter.

  1. Har pasienten fått infusjon av medikamenter for å endre hemodynamikk/sirkulasjon >6 timerunder intensivoppholdet?

Dette er infusjon av medikamenter som har som hovedeffekt/indikasjon å endre hemodynamikk/sirkulasjon som en spesifikk terapi for et sirkulasjonsproblem, og der kontinuerlig monitorering og behandling på intensiv er påkrevd. Hovedhensikten med kriteriet er å få registrert dem som blir behandlet på intensiv for en ustabil sirkulasjon. Eksempler på slike medikamenter er infusjon av adrenalin, noradrenalin, vasopressin, dobutamin, isoprenalin, amiodaron, glypressin, nitroprussid, labetalol, glycerylnitrat, dopamin, fenylefrin. 

Postoperative pasienter (elektive og akutte) som behandles med infusjon av medikamenter for å endre hemodynamikk/sirkulasjon, men som ikke fyller kriteriet om liggetid, skal ikke registreres i NIR ut fra dette kriteriet. Dette gjelder både der man kontinuerer vasoaktiv medikasjon fra operasjon, og der man starter opp med dette postoperativt. Postoperative pasienter (elektive og akutte) som reinnlegges etter å ha vært utskrevet til sengepost kan inkluderes ut fra dette kriteriet på linje med andre pasienter.

Oppdatert mal finner du her: Mal for registrering NIR

Fra og med mandag 30. september og ut uke 20 2025 skal NIR, som tidligere år, rapportere alvorlige influensatilfeller som krever intensivbehandling.

Influensaskjema må være opprettet og oppdatert hver mandag, da data overføres FHI ukentlig. Med dette menes at skjema med status som kladd også overføres FHI, og uferdige skjema vil bli talt som inneliggende intensivpasient inntil dato og tidspunkt for utskriving er registrert.

Det er viktig at influensaskjema, med påfølgende hovedskjema ferdigstilles fortløpende, da respiratortider, type respiratorstøtte og evt. ECMO-behandling er en del av overvåkingen. Det er også ønskelig at type respirasjonsstøtte blir oppdatert fortløpende når pasienten går fra non-invasiv til invasiv respirasjonsstøtte, og omvendt (gjelder ikke intermitterende NIV). Dette sier noe om grad av alvorlighet.

Viktig å huske ved registrering av influensaskjema: 

  • Som ved ‘beredskapsskjema’ oppretter dere først oppholdet med dato og tidspunkt i hovedskjema ‘intensivopphold’, deretter tilknytter dere ‘influensaskjema’.
  • Ved opprettelsen fyller dere ut den informasjonen som foreligger, og supplerer fortløpende. For eksempel vil risikofaktorer si noe om hvilke pasienter som legges på intensiv.
  • Respiratortider i ‘influensaskjema’ er ment som en «teller» av intuberte og NIV-krevende pasienter. Den reelle respiratortiden føres i hovedskjema.
  • Informasjonen i de ulike skjemaene følger hverandre, for eksempel dato/tid, og status ved utskriving.

 

Vi har oppdatert mal for registrering av influensasjuke, den finner du her:              Mal for registrering av influensasjuke versjon 1.2.

Sist oppdatert 20.03.2025