Hei, du må oppdatere nettleseren din for å kunne besøke oss.

Leger i spesialisering - LIS

Øyesykdommer

Utdanning i spesialiteten Øyesykdommer. Haukeland Universitetssykehus

Øyeavdelingen er lokalisert i eget bygg på Haukeland Universitetssykehus sitt område. Avdelingen disponerer 6 senger på hverdager og 4 senger i helg i felles sengepost med Klinikk for Hode-Hals. Denne sengeposten er lokalisert i 5. etasje, Sentralblokken.  

Avdelingen har egen operasjonsavdeling med 3 større stuer, og 3 mindre til dagkirurgiske inngrep.  

Operasjoner i narkose utføres i Øyebygget på bestemte dager.  Ved behov for ØH-kirurgi i narkose utenom disse dagene, må dette utføres i dedikert operasjonsstue på Glasblokkene. 

Fra april 2024 vil deler av barnepoliklinikken, gjennomføres i dedikerte undersøkelsesrom i 1. etasje i Glasblokkene.  Her arbeider man i team; to leger sammen med ortoptist.  

I tillegg har avdelingen 2 injeksjonsstuer for intravitreale injeksjoner. Injeksjoner utføres av LIS, OL eller spesialutdannede sykepleiere i henhold til standardisert pasientforløp for intravitreale injeksjoner.

Fysisk er avdelingens kontor-/undersøkelsesfasiliteter bygd opp rundt «Diagnoserelaterte øyer» slik at pasientgrupper samles geografisk til samme område i bygget så langt det lar seg gjøre. På denne måten kan positive synergieffekter hentes ut i forhold til tilgjengelighet til overleger/spesialister og diagnostisk utstyr.  

Det er også innført flere mikroteam, bl.a. på seksjon for medisinsk retina, seksjon for kornealidelser. Det er ønske om å etablere flere tverrfaglige team.  

Det gjennomføres 42000 polikliniske konsultasjoner pr år, og 3150 kirurgiske inngrep. 

Avdelingen består av syv fagseksjoner, med spisskompetanse innen:  

  • Katarakt  
  • Glaukom  
  • Cornea og refraktiv kirurgi.  
  • Okuloplastikk, (inkl.orbita og nevrooftalmologi).  
  • Pediatrisk oftalmologi og strabisme.  
  • Kirurgisk retina.  
  • Medisinsk retina (inkl. uveitt).  

I tillegg har vi flerregional tjeneste for episkleral brachyterapi 

Universitetsfunksjoner er samlokalisert i Augebygget, og det er per dags dato fire professorer samt en førsteamanuensis ved instituttet.  

Avdelingen driver forskning av høy kvalitet innen diabetes, genetikk, okuloplastikk og orbitalidelser 

Avdelingen deltar også i forskning på tvers av avdelingsgrensene, og LIS kan delta i slike forskningsprosjekter.   

Per i dag har avdelingen 10 LIS. En av LIS-stillingene er en rotasjonsstilling som er øremerket LIS fra Helse-Førde.  

LIS deltar i 10-delt, roterende vaktplan med seksjonsspesifikk poliklinikk, generell poliklinikk, tilsyn, operasjonsassistanse, fordypningstid, forvakt etc i plan.  

Tjenesteplan godkjennes av FTV YLF, med godkjenningstid 1 år av gangen.  

Til avdelingen er det også knyttet spesialist i medisinsk fotografi, ortoptister og optikere. Avdelingen har flere spesialsykepleiere innen øyesykdommer og diabetes. Både sykepleiere og helsesekretærer har overtatt oppgaver som leger tidligere utførte (oppgavedeling).  

Avdelingen har tett samarbeid med Blindeforbundet, og likemannsrepresentant er fysisk til stede på avdelingen én dag annenhver uke. 

Hele utdanningsforløpet for å bli spesialist i øyesykdommer kan utføres ved Øyeavdelingen ved Haukeland Universitetssykehus.  

Teoretisk og praktisk utdanningsplan  

Hver av avdelingens fagseksjoner har ansvar for at det foreligger en plan og et tilbud som gjør at utdanningskandidaten, etter fullført tjeneste på seksjonen, oppfyller de krav som stilles til oppnåelse av læringsmål og prosedyrekrav, jfr. H-dir.  

Spesialistkandidatene skal i utgangspunktet rotere mellom de ulike seksjoner hvert halvår, slik at man ila. utdanningstiden er innom alle seksjoner. For universitetssykehustjeneste for LIS fra andre sykehus skal det inngås avtale med moderavdeling om læringsmål for tjenesten.  

Mester-svenn-læring er et viktig element i spesialistutdanningen. Seksjonsoverlegene har et hovedansvar for dette, men noe er også ivaretatt i avdelingens aktivitetsplan (oppgaveplan i GAT) 

Førsteuke ved ny seksjon planlegges med redusert poliklinikk og tettere oppfølgning av overlege (mester-svenn) for å sikre god innføring i seksjonens problemstillinger og arbeidsmåte. 

Det er utarbeidet kompetanseplan for LIS med alle aktuelle læringsmål (se denne). Denne tildeles LIS ved ansettelsen, og finnes tilgjengelig i Kompetanseportalen.  

Nye LIS starter med et 2 ukers introduksjonsopplegg (40t/uke) for å få en orientering om avdelingen og pasientgrunnlaget, samt å kunne få opplæring i praktiske ferdigheter. For dette formålet, er det utarbeidet en særskilt Kompetanseplan («Opplæringsplan nye LIS») som skal sikre at nødvendig progresjon ivaretas, se også punkt over. Avdelingsleder introduserer de nyansatte på morgenmøtet, og sørger også for omvisning samt presentasjonsrunde for de andre yrkesgruppene og avdelingsdirektør.  

Det gjennomføres også oppstartssamtale med leder, i tillegg evalueringssamtale 2-3 uker etter oppstart.  

Hver spesialistkandidat tildeles en egen veileder senest innen to uker etter at man ansettes ved avdelingen.  

Det er anbefalt minst 10 veiledningssamtaler per år og det legges i arbeidsplanen til rette for to veiledningssamtaler på 30 min per mnd. Innhold og form i veiledningsmøtene, skal samsvare med gjeldende veiledningskrav. Veileder skal sammen med kandidaten utarbeide en individuell utdanningsplan som samsvarer med Helsedirektoratets krav. Veileder skal i samarbeid med kandidaten se til at utdanningsplanen realiseres.  

Kandidaten er selv ansvarlig for progresjonen i spesialistutdannelsen, men veileder er ansvarlig for å assistere og følge opp planen for å bidra til en best mulig utdanning. Avdelingen ved avdelingsoverlegen har også et overordnet ansvar for at kandidaten ikke blir unødig forsinket i sin utdanning.  

Veileder skal være kandidatens samtalepartner i spørsmål som gjelder utdanning og arbeidssituasjon, og informasjon om kandidatens ønsker og progresjon bringes videre til utdanningsansvarlig overlege (UAO) samt avdelingsoverlegen.  

Veileder skal i samarbeid med avdelingsoverlege, UAO og kandidat evaluere den faglige progresjon og egnethet.  

Det settes av tid til faglig fordypning; 4 timer per uke (i henhold til retningslinjene). Ved «Oppgaveplanlegging for leger i GAT» skal fordypningstiden for LIS synliggjøres. Det er et krav at kandidaten skal delta i enten kvalitetsprosjekt, forskning eller fagutviklingsprosjekt i utdanningsløpet som ledd i oppnåelse av læringsmål i “Felles kompetansemodul”  

Avdelingen tilstreber å innfri de individuelle utdanningsplanene innen utdanningsperioden. Hensyn til drift og beredskap kan noen ganger komme foran den enkeltes ønske, gitt at utdanning/spesialistgodkjenning ikke forsinkes.  

For bedre supervisjon for LIS er det etablert daglig “libero-overlege”. Denne rollen rullerer blant konstituerte overleger. Overlegen er fristilt fra annet arbeid og er tilgjengelig for LIS og forvakt for hjelp til bivurdering/konferering. 

I læringsplanen for øyesykdommer er det en rekke læringsmål med tilhørende læringsaktiviteter. Når en LIS har utført en læringsaktivitet, registrerer LIS dette i Kompetanseportalen og sender det så til sin veileder eller aktuell supervisør for godkjenning. Når LIS mener at et læringsmål er oppnådd, tas dette opp med den aktuelle veileder som så gir sin eventuelle anbefaling for godkjenning. Dette er en kontinuerlig prosess som følges opp i veiledningssamtaler mellom LIS og veileder. Endelig godkjenning av oppnådd læringsmål utføres av utdanningsansvarlig overlege eller avdelingsoverlege. All dokumentasjon av læringsaktivitet og læringsmål utføres i Kompetanseportalen.  

Samtlige kandidater vurderes jevnlig i evalueringskollegium. 

For å sikre at LIS har den nødvendige kompetanse/progresjon i utdanning, skal hver LIS evalueres i Evalueringskollegium. Dette er sammensatt av Avdelingsoverlege, Utdanningsansvarlig overlege, veileder og seksjonsoverlege ved aktuelle seksjon eller dens stedfortreder. Tilbakemelding fra Evalueringskollegiet formidles gjennom veileder. 

LIS evalueres to ganger pr år i evalueringskollegiet. Evalueringen er standardisert; dels basert på skjema samt ved gjennomgang av den enkeltes LIS status i henhold til læringsmål og eventuelle forbedringspunkter. 

Ansvarlig for møteinnkalling er avdelingsoverlegen.  Utdanningsansvarlig overlege leder møtene. 

Avdelingen skal ha minst 90 minutter internundervisning per uke og 70 timer totalt pr år. I tillegg har vi satt oss som mål at det skal planlegges regionale internundervisningsmøter. Per revisjonsdato er dette ennå ikke iverksatt. 

Utdanningsutvalget i avdelingen (UTUV) setter opp liste over undervisningstema basert på nødvendige tema fram mot aktuelle kurs for LIS.  

Både leger i spesialisering og overordnete leger skal forelese og være til stede under denne undervisningen.  

Undervisningen er i dag organisert på følgende måte:  

Undervisning
Mandag, torsdag, annenhver fredag 08:30 og 09:00 (til sammen 90 min/uke) 
Annenhver fredag  08:00 - 08:30 Foretakets tverrfaglige undervisning
Praktisk undervisning LIS 09:00 – 10:00, en gang pr mnd
«Etikksalong», i regi av KEK  Månedlig
Røntgendemonstrasjoner Ukentlig 
Lunsjmøter med industrirepr.   Sporadisk 
Kveldsmøter med industrirepr. Ca. 1-2 ganger pr år  
Avdelingsseminar (heldags) 1 gang pr år 
Vestlandsmøte (halv dag) 1 gang pr år
Med. retinateammøte (kasuistisk) 30 min hver tirsdag (LIS deltar hver gang)
Torisk linseforum 15 - 30 min, noen tirsdager
Undervisning/opplæring i nytt MU Ved behov 
Wetlabs i inj.teknikk/div Ved behov 
Simulatortrening (EyeSi) Ved behov 

Fordypningstid kan benyttes til forberedelse til undervisning, deltakelse i prosjekter/forskning, opplæring i kirurgiske/praktiske prosedyrer.  

Fordypningstid kan ved særskilte behov og i dialog med avdelingsoverlegen, tas ut hjemme. 

LIS får fri til å delta på nødvendige kurs for å unngå forsinkelser i spesialistutdanningen. Vakter i perioden de deltar på kurs blir vakante.  

Permisjon til andre relevante kurs og kongresser kan gis med lønn, så sant det lar seg gjøre i forhold til drift. Dekning av kursavgift gjøres ut fra relevansvurdering.  

 

Det er satt 10 felles kompetansemål for alle leger i spesialisering. Det er et mål om at disse emnene flettes inn i den kliniske hverdag og tas med i veiledningssamtalene.  

  • Etikk 
  • Forskningsforståelse 
  • Kommunikasjon 
  • Kunnskapshåndtering 
  • Kvalitet- og pasientsikkerhet 
  • Lovverk
  • Pasient- og brukermedvirkning 
  • Pasient- og pårørendeopplæring 
  • Lovverk 
  • Samhandling 

Vi oppfordrer leger ved avdelingen til å drøfte etiske dilemmaer og betraktninger ved behov når kollegiet er samlet.  De faste morgenmøtene er en god arena for engasjement og refleksjon. Det tilrettelegges for at LIS får delta på møter i regi av klinisk etikkomite ved behov (fex. de månedlige møter i den nyopprettede «Etikksalong») 

Forskningsforståelse oppnås ved at LIS må legge frem artikler og analysere disse kritisk. Vi tilstreber videre at vi at LIS kan delta i et forskningsprosjekt ved avdelingen.  

Kommunikasjon, kunnskapshåndtering, lovverk, pasient- og brukermedvirkning, pasient- og pårørendeopplæring og samhandling, gjennomføres i klinisk praksis og er gjenstand for samtale under veiledningssamtaler. 

I løpet av sin utdanningsperiode ved øyeavdelingen kan LIS utføre en prosjektoppgave. Tema for oppgaven er et kvalitetssikringsarbeid, forbedringsarbeid eller et pasientsikkerhetsarbeid. Et eksempel på dette kan være å gjennomgå noen av prosedyrene vi har ved avdelingen og kvalitetssikre disse opp mot aktuell litteratur, og arbeidet skal munne ut i et skriftlig arbeid som presenteres. 

Utdanningsutvalget består av utdanningsansvarlige overlege Hilde Njølstad (leder), avdelingsoverlege Frank Jenssen, samt utdanningsansvarlig LIS Heidi Sandvand Skjerping. Utdanningsutvalget har møte 2-4 ganger i året. Utdanningsansvarlig overlege sin rolle er å fremme gode læringsarenaer for LIS. Dette gjøres i godt samarbeid med avdelingsoverlege og avdelingsdirektør. Utdanningsansvarlig overlege har avsatt 20% av stillingen sin til dette arbeidet.  Ved behov kan det tilkommes ytterligere frikjøp. 

For mer informasjon om UTUV og UAO sine oppgaver, vises det til egne rollebeskrivelser i kvalitetshåndboken. 

Avdelingen vil jobbe for å inkludere LIS i prosjekter og kvalitetsarbeid (datainnsamling, tverrfaglige prosjekter/kvalitetsprosjekter/forbedringsarbeid etc. 

Fordypningstid kan benyttes til dette.  

Avdelingen har eget forskningslaboratorium med personale. 

Antall leger med doktorgrad: 11 

Antall leger i doktorgradsprosjekt: 2 (har to forskere i Post Doc 

Undervisning i vitenskapsteori, forskningsmetodikk og –etikk er integrert i undervisningsplanen. 

Ved tilsetting vil det utarbeides en individuell utdanningsplan for LIS, som viser hva LIS skal gjennomføre (læringsmål, læringsaktiviteter og læringsarenaer), basert på hvor i utdanningsløpet LIS starter. Den individuelle utdanningsplanen utarbeides av LIS i samarbeid med veileder og evt. utdanningsansvarlig overlege. Planen skal godkjennes av leder. 

Øyeavdelingen har kirurgisimulator (EyeSi) til simulatortrening innen katarakt- og vitreoretinal kirurgi. Dette utstyret er fritt til benyttelse, etter at det lages et opplæringsprogram av superbruker for simulatoren.  

For øvrig gjennomføres ferdighetstrening gjennom direkte pasientrettet arbeid i poliklinikk og på operasjonsstuene. Det er avsatt tid i arbeidsplan til operasjonsassistanse.  

 

Det er etablert regelmessige dialogmøter mellom avdelingsledelsen og tillitsvalgte for å sikre at LIS sine interesser ivaretas på best mulige måter. En gang i måneden er det fast møte mellom TV (OLF og YLF), VO og avdelingsoverlegen. 

For spørsmål om spesialistutdanningen, kan det tas kontakt med avdelingens utdanningsansvarlige overlege, avdelingsoverlege eller avdelingsdirektør. 

Sist oppdatert 20.01.2025