Kompetansetjenestens målsetting, oppgaver og referansegruppe

​Senterets målsetting, oppgaver og referansegruppe

Målsetting

Kompetansespredning innenfor diagnostikk, behandling og oppfølging av pasienter med tropiske infeksjonssykdommer i Norge i form av forskning, formidling, undervisning og rådgivning.

Oppgaver

• Bygge opp og formidle kompetanse
  • Delta i forskning og etablering av forskernettverk
  • Bidra i relevant undervisning
  • Sørge for veiledning, kunnskaps- og kompetansespredning til helsetjenesten, andre tjenesteytere og brukere
  • Iverksette tiltak for å sikre likeverdig tilgang til tjenesten
  • Bidra til implementering av nasjonale retningslinjer og kunnskapsbasert praksis
  • Etablere faglig referansegruppe
  • Rapportere årlig til de Regionale Helseforetakene

Referansegruppe

Referansegruppen består av representanter fra alle de fem helseregionene i Norge:

Tore Lier, leder (Helse Nord HF)

Raisa Hannula (Helse Midt-Norge RHF)

Siv Helene Eriksen (Helse Vest RHF)

Mette Haugli (Helse Sør-Øst RHF)

Resultatmål og kompetansespredningsplan

​Måling av resultater og aktivitet

Tjenesten bidrar til kunnskapsbasert forebygging, diagnostikk, behandling og oppfølging av pasienter med tropiske infeksjonssykdommer ved hjelp av kompetansebyggingen i form av forskning, formidling, undervisning og rådgivning.

Vitenskapelige publikasjoner, pågående prosjekter og kurs er målbare resultater. Hjemmesiden vår har  informasjon om dette med linker til publikasjoner i fulltekst.

Rådgivning til kolleger som tar kontakt er mindre målbart men en stor del av tjenestens virksomhet. Kontaktinformasjon er tilgjengelig på hjemmesiden.

Kompetansespredningsplan

Undervisning: Videreføre kursing av norske leger.

• Årlig kurs i tropemedisin og parasittologi for spesialistutdanning av infeksjonsleger og mikrobiologer .
  • Årlig tropemedisinkurs i India for norske og internasjonale leger
  • Tropemedisin emnekurs for medisinerstudenter

Forskning: Bygge og videreutvikle norske og internasjonale forskningssamarbeid. Lede forskningsprosjekter og veilede masterstudenter og PhD kandidater.

Veiledning og rådgivning: Råd og veiledning til helsearbeidere i Norge som tar kontakt om diagnostiske metoder, utredning og behandling av pasienter med tropiske infeksjonssykdommer.

Publisering: oversiktsartikler og kasustikker om tropiske infeksjonssykdommer publiseres jevnlig i Tidsskrift for Den norske legeforening og andre tidsskrift som er tilgjengelig i fulltekst på nett.

Hjemmesiden: Kontinuerlig oppdatere sykdomsinformasjon til folk flest og helsearbeidere om viktige tropiske infeksjonssykdommer.

Revisjonsplan: Årlig gjennomgang og revisjon av alle faglige veiledere publisert på hjemmesiden

Kvalitetsverktøy

Senteret deltar i utarbeidelse av kvalitetsverktøy for diagnostikk og behandling av tropiske infeksjonsykdommer i Norge.

1. Behandling av malaria. Nasjonal retningslinje; Helsedirektoratets retningslinje for bruk av antibiotika i sykehus.
  2. Behandling av enterisk feber. Nasjonal retningslinje; Helsedirektoratets retningslinje for bruk av antibiotika i sykehus.
  3. Metodebok for akutt indremedisin Helse Bergen.
  4. Veileder om forebygging av malaria hos reisende. Folkehelseinstituttet
  5. Malaria hos barn. Den norske legeforening, Helsebiblioteket.no
  6. Håndbok for infeksjonsmedisinsk avdeling, Oslo universitetssykehus
  7. Afrikansk sovesykeHåndbok for infeksjonsmedisinsk avdeling, Oslo universitetssykehus