En person som sitter på en stol

Noe å være opptatt av

Smerter tar oppmerksomhet, og gjør det ofte vanskelig å være engasjert i noe annet. Derfor er det en utfordring å finne noe som kan fange oppmerksomheten din når du har smerter. Samtidig er oppmerksomhet noe som kan brukes for å redusere smerteopplevelsen. Når du konsentrerer deg om noe som interesserer deg, vil hjernen dempe smertesignalene.

Eksempler på aktiviteter som kan oppta oppmerksomheten er:

• Lese bok, avis eller magasin
  • Høre på musikk
  • Prate med noen
  • Se på serier
  • Gaming
  • Håndarbeid
  • Gå ut og oppsøke andre
  • Gå tur og følge med på omgivelser

Dersom du opplever mindre smerte mens du for eksempel hører på musikk, betyr ikke det at smertene er borte, men at hjernen undertrykker smerteimpulsene for en periode slik at du kjenner mindre smerte.

Kanskje kommer du på andre ting enn de vi har ramset opp her som du interesserer deg for? Er det noe du kan ta i bruk nå eller få tak i slik at du har noe å være opptatt av?

Serier, filmer og andre TV-programmer opptar oppmerksomheten til mange mennesker. Det samme gjør radioprogrammer, podkast og lydbøker.

De fleste sykehus har pasientbibliotek som tilbyr ulike tjenester. Man kan også finne mye tilgjengelig på plattformer som tilbyr gratis streaming, og det finnes i tillegg en rekke plattformer man kan abonnere på. Har du allerede et eksisterende abonnement på en plattform anbefaler vi å utforske der for å se om det er noe nytt eller gammelt gull du kan hente frem igjen.

Som nevnt vil avledning og oppmerksomhet rettet mot noe annet enn smerter kunne bidra til å dempe smertene. Det kan også skape en følelse av trygghet og normalitet i det som er unormalt, og kunne påvirke smerteopplevelsen og redusere smerter for en periode.

Dersom du ikke har noe du allerede følger med på har vi forslag til nettsteder og programmer du kan undersøke.

Hvis du ikke kommer på noe nå kan du klikke deg videre på forslag som vi har hentet frem.

Sist oppdatert 28.02.2024