FACT team - et tilbud til personer med alvorlige psykiske lidelser

FACT-teamet ved Solli DPS gir tilbud til personer over 18 år i Os kommune og Fana bydel/Bergen kommune med alvorlige psykiske lidelser, ofte også med rusmiddelproblemer. Personer som har behov for langvarige og koordinerte tjenester.

Kjerstin Lervik, Solli DPS
Publisert 16.09.2019
Sist oppdatert 26.08.2023

​FACT står for ”Flexible Assertive Community Treatment” og kan oversettes til fleksibelt, aktivt oppsøkende behandlingsteam i lokalmiljøet. FACT- teamet er etablert gjennom samarbeid mellom Os kommune, Bergen kommune ved Fana bydel og Solli DPS.

Tilbudet er diagnoseuavhengig, men forutsetter:

• En psykisk lidelse der oppfølging/ behandling er påkrevet.
  • Alvorlig svikt i sosial fungering.
  • Det er en årsakssammenheng mellom disse to kriteriene; det vil si at personens funksjonssvikt skyldes den psykiske lidelsen.
  • Tilstanden er ikke av forbigående art, men gjennomgripende og langvarig.
  • Det er nødvendig med samordnet hjelp og oppfølging fra profesjonelle oppfølgere for å gjennomføre en behandlingsplan.

FACT-teamet er tverrfaglig sammensatt med psykologspesialist, overlege/psykiater, psykiatrisk sykepleier, psykiatrisk vernepleier, sosionom, russpesialist, erfaringskonsulent, jobbspesialist, ergoterapeut, musikkterapeut og sekretær.

Teamets oppgave er å støtte pasientenes bedringsprosesser og tilfriskning ved å:

• fokusere på recovery og brukermedvirkning
  • tilby oppsøkende behandling og oppfølging
  • følge med på sykdoms- og symptomutvikling
  • yte veiledning og praktisk hjelp i hverdagen ved spesielle behov
  • arbeide med rehabilitering

Behandlingstilbudet kan inneholde:

• diagnostisk utredning og funksjonskartlegging
  • behandling med/uten legemidler
  • familie- og pårørendesamarbeid
  • kognitiv terapi og/eller psykodynamisk psykoterapi
  • psykoedukasjon: læring om lidelsen og hvordan mestre denne bedre
  • oppsøkende eller poliklinisk tilbud etter behov
  • Individuell jobbstøtte (IPS) /oppfølging av jobbspesialist
  • musikkterapi
  • fleksibel og oppsøkende tilnærming

FACT-modellen vektlegger at teamet i kritiske faser skal kunne handle raskt og tilby tettere oppfølgning for å unngå forverring av pasienten sin tilstand, hindre reinnleggelser og bidra til å stabilisere en vanskelig situasjon.

Blant annet skal teamet sørge for at:

• psykiater eller psykologspesialist vurderer pasienten innen så kort tid som mulig, om nødvendig hjemme
  • alle får behandlingsplan, og tilbud om kriseplan der det vurderes hensiktsmessig. Ved behov for koordinerte tjenester utarbeides individuell plan.
  • behovet for andre tjenester vurderes

FACT-modellen vektlegger kontinuitet i behandlingen. Pasientene skal kunne få oppfølging over tid. Behandlingstilbudet er fleksibelt og individuelt tilrettelagt. Sentralt i modellen er at pasienten skal kunne få hjelp der han/hun bor eller oppholder seg. Modellen forutsetter også tett samarbeid mellom kommune- og spesialisthelsetjenesten, NAV og andre offentlige og private tjenesteytere.

Henvisning sendes til Solli DPS og bør inneholde:

• diagnose, sykehistorie og eventuelle tilleggsopplysninger.
  • tidligere tiltak og behandlingsopplegg, samt erfaringer og resultater av disse.
  • pasientens ressurser, målsettinger og ønsker for videre behandlingstilbud.
  • hva henviser ønsker at FACT-teamet skal bidra med.

Henvisning sendes til:

FACT-teamet v/ Solli DPS,