Instrumentreisen
Dette er reisen til kirurgiske instrumenter gjennom sterilforsyningskjeden hos sykehuset i dag.
UNDER OPERASJON
Det er livsviktig at kirurgen har de nødvendige instrumentene for hånden under et inngrep. For å unngå bakterier og smitte må instrumentene være sterile når de tas inn på operasjonssalen.
For å sikre at ingen instrument blir gjenglemt inne i pasienten telles alt som tas inn på stuen, både før, underveis og etter inngrepet.
CLEANING
Etter instrumentet blir tatt ut fra operasjonsstuen blir det demontert og grundig vasket. Først spyles det for hånd før det plassere i en instrumentvaskemaskin for grundig desinfisering. Ødelagte instrumenter tas ut for å sendes til reparasjon. Engangsutstyr kastes.
TRANSPORT
Instrumentene blir så transportert til sterilsentralen via det underjordiske automatiske transportsystemet. Ulike sykehus har ulike transportsystemer men de er ofte automatiske og ubemannede.
KONTROLL, MONTERING, PAKKING
Instrumentene blir tatt imot på ren side ved sterilsentralen, hvor de går gjennom en visuell sjekk om de er rene. Instrumentene blir sortert, montert, smurt, pakket, og gjort klar for sterilisering.
STERILISERING
Instrumentene kjøres igjennom en sterilisator hvor de blir utsatt for vakum (trykk), vanndamp og høy temperatur.
Utstyret kommer ut av sterilisatoren på andre siden, som er steril side. Når utstyret kommer ut av sterilisatoren må det kjøles ned før det kan berøres.
LAGRING
Det sterile utsttyret blir nå enten lagret eller transportert tilbake til sin avdeling. Steriliteten har utløpsdato, som varierer med hvordan det er pakket.
Om prosjektet
Kontaktperson
For spørsmål, kontakt prosjektleder
Viviann Torvund Danielsen
Bakgrunnen for prosjektet
Som et av landets største sykehus utføres det ca. 26 000 kirurgiske inngrep ved Haukeland universitetssjukehus hvert år. De operative inngrepene kan variere i tid og kompleksitet. Det brukes store mengder komplisert kirurgisk utstyr til stadig mer spesialiserte prosedyrer innen operativ behandling. Instrumentkvalitet, riktig rengjøring og desinfeksjonsprosess etter bruk, samt steriliseringskvalitet vil alltid spille en viktig rolle i smittevernsarbeidet. For øvrig vil Identifikasjon av instrumenter være særdeles viktig sett i lys av pasientsikkerhet der forebygging er viktig.
Det steriliseres anslagsvis 1 million kirurgiske instrumenter i sterilsentralen pr år. Instrumentene utsettes for ekstreme forhold som kjemi, trykk og høye temperaturer om igjen og om igjen i årevis. Det er strenge krav til at all behandling instrumentet gjennomgår dokumenteres. I dag har Helse Bergen kontroll på hvor instrumentkontainer befinner seg, men ikke på enkeltinstrumenter. Det brukes derfor mye tid på leting etter enkelt instrumenter.
Kirurgiske flergangsinstrumenter utsettes for hard manuell vask, kjemi i vaske dekontaminatorer og sterilisator. I tillegg til vanndamp og høye temperaturer i sterilisatorer. Kvalitet sikrede instrument leveranser er således en viktig del av service til kirurgiske enheter i sykehuset.
Målsetning
Helse Bergen vil finne teknologiske løsning/er som vil kunne gi sykehusene i Helse Vest full oversikt over instrumentparken og hvor enkelt utstyret befinner seg. Enkeltinstrumenter brukes flere tusen ganger og løsningen skal bidra til økt kvalitet og pasientsikkerhet i planlegging, og styrke verdikjedene for logistikk i sykehusene.
Løsningen skal sikre sterilforsyningskjeder i sykehus med effektive identifikasjonsløsninger som tåler både kjemi, varme og trykk.
Identifisering og overvåkning av kompliserte kirurgiske instrumenter vil gi sykehusene store mulighetsrom på tilgjengelighet.
Samarbeidspartnere
Innovasjon Norge
Nasjonalt program for leverandørutvikling
DIFI
Helse Vest IKT
Sykehusinnkjøp
Sykehusbygg
Oslo Universitetssykehus
Sykehuset Østfold
Idean
Invitasjon til Innovasjonspartnerskap om sterilforsyning på Haukeland (pdf)