Språktreningen foregår i gruppe med tre til fire personer med afasi, hvor hovedvekten av språktreningen utføres av logoped. I tillegg til logoped er det også musikkterapeut og ergoterapeut tilknyttet språktreningen. De forskjellige faggruppene anvender ulike metoder og aktiviteter med fokus på språk og tale. Det er også lege og sykepleier med i teamet. Treningsforløpet går over tre uker. Første og siste dag går med til testing av den enkelte deltaker.
Det gjennomføres tre timer daglig språktrening sammen med logoped. Språktreningen foregår hovedsakelig i form av en forskningsbasert metode, såkalt constraint-induced språkterapi (CIST). Hovedformålet med treningen er å bedre produksjon av talespråk. Metoden er utformet som et kortspill der det gjelder å samle par. Kortspillet følger en fast struktur og deltagerne mottar hjelp til å produsere så fullstendige setninger som mulig. Deltakerne skal fortrinnsvis bruke talespråket, og i størst mulig grad unngå bruk av non-verbal eller alternative former for kommunikasjon. Programmet er basert på mengdetrening og gradvis økning i vanskelighetsgrad etter hvert som deltagernes språklige ferdigheter forbedres.
Musikkterapi inngår også i ISST. Å utøve eller lytte til musikk kan føre til økning av nevroplastisitet i hjernen, og kan også hjelpe med igangsettelse av ulike funksjoner, som talespråkproduksjon, motorisk funksjon, samt eksekutive funksjoner. Målet for musikkterapi er å anvende metoder og strategier innen musikk for å i all hovedsak arbeide med språk og tale. Dette kan inkludere metoder som går på å koble musikk og språk/tale, rytmiske øvelser med ulike rytmeinstrumenter, musikklytting og avspenning. Valg av musikk og metoder som anvendes er i stor grad basert på deltakernes preferanser og ønsker. Det er ingen krav til forkunnskaper eller erfaring med musikkutøving.
Som en del av språktreningstilbudet har ergoterapeut som mål å bidra til språktrening i ulike daglige aktiviteter som matlaging og baking, samt ulike spill og sosiale aktiviteter. Hensikten med aktivitetene er å invitere til muntlig samarbeid mellom deltakerne mens de engasjerer seg i gruppebaserte aktiviteter. Ergoterapeut ved ISST kan også bidra med samtaler om aktivitetsregulering og andre vurderinger/tiltak ved behov.