Småbarnsprogrammet 1-3 år
Programmet tilbys foreldre som har barn i alderen 1-3 år og strekker seg over 13 uker.
Småbarnsprogrammet har som målsetting å hjelpe foreldre som har vansker i samspill med barn i alderen 1-3 år. Foreldrene lærer å gi god utviklingsstøtte til barna gjennom å etablere gode og positive relasjoner, og gjennom å skape et miljø der barnet føler seg trygt og ivaretatt.
Første del av programmet har tema som bidrar til å utvikle et positivt samspill mellom foreldre og barn i lek, samt hvordan foreldre kan oppmuntre barnet til å lære språk, lære begynnende sosiale ferdigheter og å bli kjent med sine egne følelser. Det fokuserer på hvordan foreldre kan motivere barn til læring gjennom oppmuntring, ros og spontane belønninger.
Videre vektlegges gode rutiner ved legging, avskjed og gjensyn, samt hvordan foreldre kan gi gode beskjeder som legger til rette for samarbeid mellom foreldre og barn. I programmets siste del lærer foreldre positive grensesettingsstrategier.
Foreldreprogram for barnehagealder 3-6 år
Dette programmet kan gis til foreldre med barn som utviser moderat grad av vansker i 14 uker eller som behandlingstiltak for barn med alvorlige og/eller sammensatte vansker (ofte atferdsvansker og ADHD) i 18 - 20 uker.
Barn med mer omfattende problematikk kan ofte vise trass, grenseutprøvende atferd, ha vanskelig for å regulere frustrasjon og sinne og vil også ofte ha en atferd preget av uro, impulsivitet og liten utholdenhet.
Målsettingen med å gi DUÅ som behandlingstilbud, er å hjelpe foreldre til å utvikle ferdigheter der de kan samspille med barnet på måter som er mer positive, hensiktsmessige og utviklings støttende.
God utviklingsstøtte fra nære voksne kan forebygge utvikling av negativt samspill og atferdsvansker hos barnet på lengre sikt.
Første del av programmet handler om å bygge gode relasjoner mellom barn og foreldre, gjennom barnestyrt lek og hvordan foreldre kan øve seg på å gi utviklingsstøtte med tanke på begrepsutvikling, emosjonskompetanse- og emosjonsregulering og sosiale ferdigheter.
Videre er det fokus på hvordan foreldre via ros, oppmuntring og belønning kan motivere barnet. Ved å ha gode daglige rutiner, samt gi gode beskjeder og gi proaktiv støtte i overganger kan forebygge at vanskelige situasjoner oppstår og sikre et godt samarbeid med barnet.
På slutten av programmet lærer foreldre hvordan de kan møte negativ atferd hos barnet ved bruk av konsekvenser, overse oppmerksomhetssøkende negativ atferd og bruk av strategier for å roe seg ned ved aggressiv eller utagerende atferd.
Foreldreprogram for skolealder 6-12 år
Programmet består av 14 - 22 ukentlige møter (avhengig av om det er et forebyggende tiltak eller behandlingstiltak) og tar sikte på å styrke ferdigheter hos foreldre som har barn i alderen 6 -12 år. Det bygger på samme prinsipper som er beskrevet i programmet for førskolebarn, men med tilpasninger av tema i forhold til eldre barn.
Alle foreldre som deltar på foreldreveiledningskurs mottar boken «Utrolige småbarn. En veileder til småbarnets oppdagelsesferd i livet» av Carolyn Webster—Stratton. Boken brukes aktivt under kurset.
Dinosaurskole i smågruppe 4-8 år
Dette programmet gis som behandlingstilbud til barn som har alvorlige atferdsvansker og/eller sammensatte vansker (ofte atferdsvansker og ADHD) i spesialisthelsetjeneste eller til barn som er i risiko for å utvikle vedvarende atferdsvansker. Det kan også benyttes som målrettet tilbud i skole eller barnehage ved for å styrke barn med begynnende sosiale-, emosjonelle eller atferdsrelaterte vansker. Dinosaurskole i smågruppe består av ca. 20 gruppesamlinger, der hver samling varer to timer. Gruppen består av 6 barn i alderen 4 - 8 år.
Målet med Dinosaurskole i smågruppe er å styrke barnas emosjonelle- og sosiale kompetanse, evne til selvregulering, samt styrke barnas selvbilde og opplevelse av mestring. Barna øver på å gjenkjenne og forstå følelser hos seg selv og andre, ta andres perspektiv, utvikle bedre ferdigheter i forhold til problemløsning og konflikthåndtering, samt sinnemestring og selvkontroll. Barna øver også på sosiale ferdigheter som å lytte, spørre, ta hver sin tur, dele, bytte, hjelpe og samarbeide. Det øves også på å bedre impulskontroll som å kunne vente og ta tur, og det å kunne konsentrere seg om oppgaver og aktiviteter over tid.
En øver på de ulike ferdighetene gjennom samtale omkring videoklipp, gjennom lek og øvelser, bruk av store hånddukker, og ved tilrettelagte aktiviteter knyttet til de ulike temaene. Barna har også hjemmeoppgaver mellom hver samling som de skal gjøre sammen med foreldrene.
Barnehage eller skole inviteres også til et samarbeid omkring det aktuelle barnet i løpet av gruppeløpet og får jevnlig informasjon om temaene det jobbes med på Dinosaurskolen og i foreldregruppen.