Kost- og livsstilsråd ved urinsyregikt

Urinsyregikt er en sykdom som gir anfallspreget artritt (leddbetennelse) med meget smertefulle, hovne, røde og varme ledd. Slike symptomer kan oppstå der leddhulen invaderes av nåleformede urinsyrekrystaller. De fleste får anfall i stortåen (podagra), men mange også i andre ledd. Langvarig sykdom kan føre til knutedannende ansamlinger av urinsyrekrystaller (tofi) både i huden og indre organer.

rundstykke med gulost.foto

Urinsyrebalansen

Årsaken til økt urinsyrenivå er enten økt produksjon eller økt tilførsel av urinsyre, eller redusert utskillelse gjennom nyrene. Høyere produksjon enn utskillelse medfører opphopning av urinsyre og forhøyet urinsyrekonsentrasjon i blodet, og pasienter med redusert nyrefunksjon er særlig utsatt for urinsyregikt

Målsetning

Målet er  å bli kvitt leddbetennelsen eller den toføse knutedannelsen som inneholder urinsyrekrystaller. Dersom det lykkes å redusere urinsyrekonsentrasjonen under 360 µmol/l (300 µmol/l ved tofi) målt i blodprøver, vil en bedring kunne merkes i løpet av noen måneder.

Urinsyresenkende tiltak

Det er begrenset effekt av kostendringer, og pasienter med urinsyregikt har behov for urinsyresenkende medisin. Noen livsstilstiltak kan ytterligere bedre utfallet av sykdommen.

Anbefalinger

Pasienter med urinsyregikt anbefales vanlig sunn kost. Det anbefales at en unngår sukkerholdige drikker og øl samt tunge måltider med mye kjøtt og sjømat. Vin påvirker i mindre grad urinsyrenivået, og kan nytes i moderate mengder. Inntak av magre meieriprodukter er gunstig.
Det anbefales regelmessig fysisk, og ved overvekt bør en forsøke å oppnå vektreduksjon.

Sist oppdatert 29.08.2023