Vi tilrår at du alltid nyttar siste versjon av nettlesaren din.

Utdanning

Tverrfaglig nevroutdanning

Med økt kunnskap om nevroutviklingsforstyrrelser blir vi mer treffsikre når vi utreder, og det øker mulighetene våre for å iverksette skreddersydde tiltak og støtte hvert enkelt barn i sin unike utvikling. Utdanningen skal styrke den profesjonelle hjelperens kunnskapsbaserte praksis ved å balansere forskning, klinisk erfaring og brukerkunnskap med god og virksom behandling og tiltak.

Publisert 20.01.2025

Denne etterutdanningen arrangeres av Regionsenter for barn og unges psykiske helse Helseregion Øst og Sør (RBUP Øst og Sør)

Etterutdanningen retter seg primært mot leger, psykologer og pedagoger og er en frittstående påbygning av grunnutdanning og relevant praksis innen nevrofeltet.

I utdanningen samles de ulike profesjonene på tvers av ulike praksissteder og nivåer innen helsetjenestene, noe som reflekterer de unges behov for samhandlende og koordinerte tjenestetilbud. Utdanningen skal styrke den profesjonelle hjelperens kunnskapsbaserte praksis ved å balansere forskning, klinisk erfaring og brukerkunnskap med god og virksom behandling og tiltak som det overordnede målet.

Nøkkelopplysninger

  • Søknadsfrist:

    15. april 2025

  • Neste oppstart:

    November 2025

  • Kursavgift:

    44 000 kr (11 000 kr per semester)

  • Studiested:

    RBUP Øst og Sør, Nydalen, Oslo

  • Varighet:

    24 måneder (deltid)

Nevrofeltet som fagfelt

Nevrofeltet er en forkortelse for flere tilgrensende, dels overlappende fagområder som berører barn og unges psykiske helse. Nevroutviklingspsykologi kan ses på som kunnskap om den normale utviklingen mot voksen alder med fokus på modning av hjernen og de tilhørende mentale prosesser og atferd. Nevroutviklingsforstyrrelser er det vide begrepet vi benytter når vi ser avvik fra normal utvikling som knyttes til denne biologiske utviklingsprosessen i hjernen, enten som en skjevutvikling, sykdom eller skade. Kjente tilstander i denne gruppen er ADHD, autisme og intellektuell funksjonsnedsettelse. Nevropsykiatri har fokus på symptomer på psykisk lidelse som knyttes an til sykdommer og skader i hjernen, og er dels overlappende med nevroutviklingsforstyrrelser. Nevropsykologi er et todelt begrep, hvor det på den ene siden beskriver en gren innen nevrovitenskapen, mens det på den andre siden benyttes om en spesialisert metode innen psykologiprofesjonen som benytter nevropsykologiske metoder i en klinisk kontekst. I tillegg kan man på samme måte trekke inn begrepet nevropedagogikk, som vil være et nevrobiologisk perspektiv på pedagogikk som fag.

Opptakskrav og målgruppe

  • Målgruppen er fagpersoner som jobber med nevroutviklingsforstyrrelser i førstelinjetjeneste og spesialisthelsetjeneste.
  • Psykologer, pedagoger med testkompetanse og leger er profesjonene som nevroutdanningen i utgangspunktet retter seg mot. Andre fagpersoner kan søke om inntak etter særskilt vurdering.
  • I tillegg til profesjonstilhørighet stilles krav til relevant praksis ved innsøkingstidspunktet og under utdanningsløpet. Det er vesentlig at studentene har tilgang til relevant praksis og en saksportefølje som i tilstrekkelig grad inneholder nevrorelaterte problemstillinger for å få utbytte av utdanningen.

Følgende profesjoner er kvalifisert til å søke inntak på studiet:

  • Psykologer med profesjonsstudiet i psykologi (cand.psychol.)
  • Pedagoger med utvalgte mastergrader (cand.paed. [ped.psyk.], cand.paed.spes. (UiO), master spes.ped., master ped. [ped.psyk. UiO]) som gir grunnleggende testkompetanse.
  • Leger (leger er unntatt kravet om testkompetanse)
  • Det kan åpnes for særskilt vurdering av søkere med annen profesjonsbakgrunn som har tilegnet seg relevant testkompetanse på universitets- eller høyskolenivå og relevant praksisbakgrunn.