Det regionale utdanningssenteret skal delta i en tverregional ordning for å sikre en nasjonal, samordnet spesialistutdanning.
Ny modell for spesialistutdanning
Ny modell for spesialistutdanning av leger gir helseforetakene ansvar for planlegging og gjennomføring av utdanningsløpene for legene i spesialisering. Krav til tjenestetid og -sted erstattes av læringsmål, læringsutbytte og kompetansevurdering. Kompetanse- og kvalitetsreformen skal styrke kompetansen, øke pasientsikkerheten og etablere gode læringsmiljøer.
Arbeidet i de regionale utdanningssentrene skal gi:
- Bedre kvalitet, effektivitet, forutsigbarhet og progresjon i utdanningsløpene
- Bedre kvalitet på utdanningen gjennom å etablere et godt samarbeid regionalt og nasjonalt om utdanningsløp, læringsaktiviteter og veiledning
- Sikre et likeverdig utdanningstilbud regionalt og nasjonalt
Les mer om ny ordning for legenes spesialistutdanning på spesialisthelsetjenesten.no
Samarbeid og kommunikasjon
De regionale utdanningssentrene samarbeider seg imellom og med helseforetakene/ sykehusene i egen region. Felles tverregionale driftsoppgaver legges som en fast funksjon til et utdanningssenter. For å bidra til å sikre kontinuitet og et felles kontaktpunkt mellom de fire utdanningssentrene vil den koordinerende rollen til sentrene rotere mellom regionene med funksjonstid på 2 år.
Utdanningssentrene skal sørge for god kommunikasjon og godt samarbeid med Helsedirektoratet, universitet/høgskoler, kommuner, Legeforeningen (spesialitetskomiteene) og andre viktige samarbeidspartnere.
De regionale utdanningssentrene skal være i full drift fra 1.mars 2019. Fra denne datoen skal alle nasjonale kurs for leger i spesialisering arrangeres herfra.
Tre deler
Ny spesialistutdanning for leger består av tre deler med tilhørende læringsmål og aktiviteter. Første del av utdanningen, LIS1, startet 1. september 2017. Andre og tredje del, LIS2 og LIS3, starter 1. mars 2019.
Utdanningsløp for leger i spesialisering i Helse Vest
I spesialistforskriften §23 er det utdanningsinstitusjonens ansvar å utarbeide en plan for spesialistutdanningen. Planen skal blant annet inneholde opplysninger om:
a) hvilke læringsarenaer som kan tilby de ulike læringsmålene
b) hvordan veiledningen og vurderingen organiseres og gjennomføres
c) hvordan det legges til rette for supervisjon
Informasjon om utdanningsplanene er nå tilgjengelig for alle helseforetakene i Helse Vest:
Utdanningsplaner for alle helseforetak i Norge finner du her Les mer om ny spesialistutdanning
Disse jobber ved Regionalt utdanningssenter Helse Vest
- Leder, overlege dr. med. Rolf E. F. Christiansen, rolf.espen.falk.christiansen@helse-bergen.no, mob. 97 04 02 36
- Kursadministrator, Tove Willoch Hellem, tove.willoch.hellem@helse-bergen.no, mob. 90 80 72 03
- Kursadministrator, Kjersti Marie Thomsen, kjersti.marie.thomsen@helse-bergen.no mob 90 18 81 44
- Pedagogisk rådgiver, Line Susort Torgersen, line.susort.torgersen@helse-bergen.no mob 90824729
- Rådgiver, Odd Frode Moberg Wold, odd.frode.moberg.wold@helse-bergen.no, mob. 40 63 61 89
- Rådgiver, Henrik Trengereid, henrik.trengereid@helse-bergen.no, mob. 92 68 38 33