Vi tilrår at du alltid nyttar siste versjon av nettlesaren din.
En gruppe mennesker som står i en sirkel med trær og fjell i bakgrunnen

Turer i nærområdet

Av og til kan det være godt å komme seg ut i frisk luft. Her har vi lista opp noen turmuligheter i nærområdet. Noen er korte og lette, andre er litt lenger og litt mer krevende.

Tid: cirka 20 min en vei.

Oppstart: Hovudinngang til Glasblokkene.

Veibeskrivelse: Følg skilting til Nattlandsveien (busstopp Haukeland Sør). Her følger du fortauet som går i kjøreretningen fra Haukeland og mot Landås. Ta av fra Nattlandsveien og til Idrettsveien. Følg Idrettsveien heilt til du kommer til Brann Stadion. Her vil du se Christieparken på din venstre side, på oppsiden av Brann Stadion. Her er det flotte grøntområder som er fine til en matbit, en pause eller litt lek. ​

Veibeskrivelse Christieparken

Tid: cirka 30 min en vei.

Oppstart: Hovedinngangen til Glasblokkene.

Veibeskrivelse: Følg skiltingen fra Glasblokkene og til Årstadveien. Følg fortauet som går langs Årstadveien på samme side som kjøreretninga mot sentrum. Ta av mot Stemmeveien ved første kryss. Følg Stemmeveien videre innover, kryss Bjørndalen, og følg Stemmeveien heilt til enden. Her finnes det en sti du kan følge for å komme enda nærmere demningen. Her finner du også Tarlebøveien, veien som går inn til Isdalen, dersom du ønsker en litt lenger tur.

Veibeskrivelse til Svartediket

Tid: ca 15 min en vei.

Oppstart: Hovedinngangen til Glasblokkene.

Veibeskrivelse: Følg skiltingen fra Glasblokkene og ned til Årstadveien. Følg fortauet som går langs Årstadveien på samme side som kjøreretningen mot sentrum. Ta av mot Stemmeveien ved første kryss. Følg Stemmeveien til du kommer til Haukeland skole. Her er det mulig å bruke lekeplassen etter skole- og SFO-tid, men husk å følge eventuelle skiltreglar på plassen.

Veibeskrivelse til Haukeland skole

Tid: cirka 60 min en vei.

Oppstart: Hovedinngangen til Glasblokkene.

Veibeskrivelse: Følg skiltingen fra Glasblokkene og til Årstadveien. Følg fortauet som går langs Årstadveien på samme side som kjøreretningen mot sentrum. Ta av mot Stemmeveien ved første kryss. Følg Stemmeveien videre innover, kryss Bjørndalen, og følg Stemmeveien heit til enden. Her finnes det en sti du kan følge for å komme enda nærmere demningen. Her finner du også Tarlebøveien, veien som går inn til Isdalen. Fra Isdalen er det mulig å gå videre opp i fjellene, til for eksempel Blåmannen, Rundemannen eller Ulriken.

Her er det fine grøntområder og flotte turforhold som kan gjøre godt både for kropp og sjel.

Veibeksrivelse til Isdalen

Tid: 75 min eller meir tur/retur.

Oppstart: Hovedinngangen til Glasblokkene.

Veibeskrivelse: Følg skiltingen fra Glasblokkene og ned til Årstadveien. Gå videre forbi Rema 1000-butikken, og ned Møllendalsbakken. Følg Møllendalsbakken helt ned til Store Lungegårdsvann. Her går det en sti i begge retningar som du kan følge rundt vatnet. Turen rundt vannet er cirka 4,5 km og er populær blant både joggere og gåere.

På turen rundt vatnet vil du gå forbi AdO-arena, Amalie Skram Videregående Skole, Bergen Brannstasjon, Høyteknologisenteret på Florida, og det vil vere kort vei til både Bystasjonen, Nygårdspraken og VilVite-senteret.

Veibeskrivelse rundtur rundt Store Lungegårdsvann

Tid: cirka 15 min en veg, hvor ca 7 minutter er med bane.

Oppstart: Hovedinngangen til Glasblokkene.

Veibeskrivelse: Følg Haukelandsbakken videre opp og fram til startpunktet for Ulriksbanen. Her kan du kjøpe billetter til gondolbanen som går opp til toppen av Ulriken. Les mer om biletter og priser på Ulriksbanen sine nettsider.

På toppen er det fin utsikt over byen, og kan vere et startpunkt for kortere eller lengre turer i terreng. Der er også flere aktiviteter på toppen, for eksempel zipline, lekepark og barneyoga. Det er også restaurant og kiosk på toppen.

Veibeskrivelse til startpunktet for Ulrikenbanen

Tid: cirka 60 min en vei.

Oppstart: Hovedinngangen til Glasblokkene.

Veibeskrivelse: Følg Haukelandsbakken videre oppover og opp til startpunktet for Ulriksbanen. Følg stien bak Ulriksbanens nedre stasjon og opp til Montana. Følg skiltingen og stien fra Montana og til toppen av Ulriken, hvor den store masta står plassert. Det er flere stier opp til toppen, men den mest brukte er steintrappene som går oppover langs fjellsiden. Det er bratt stigning flere steder.

På toppen er det fin utsikt over byen, og kan være et startpunkt for kortere eller lengre turer i terreng. Det er også flere aktiviteter på toppen, for eksempel zipline, lekepark og barneyoga. Det er også restaurant og kiosk på toppen.

Veibeskrivelse Ulriken til fots

Energisenteret for barn og unge