Pasienter som berøres av flystreik

Pasientreiser opplever ekstra stor pågang av telefoner på grunn av flystreiken hos SAS, som startet fredag 26. april.

Har pasienten allerede en flybillett i forbindelse med sin pasientreise?
De som allerede har flybillett hos SAS, må kontakte flyselskapet, som har ordninger knyttet til dekning av måltider, innkvartering og eventuelt alternative reiseruter.

Skal pasienten reise med fly?
Pasienter som er avhengige av å reise med fly for å komme seg til behandling, men ikke allerede har flybillett, må ringe Pasientreiser på telefon 915 05 515. Pasientreiser jobber med å finne alternative flyvninger til de pasientene som blir berørt av streiken.

Kan pasienten reise med alternativt transportmiddel?
Pasienter som må kjøre bil, buss eller tog på grunn av streiken, vil få dekket reisen med standardsats og eventuelle tilleggsutgifter som parkering og bom. Hvis reisen er over 12 timer og overnatting er nødvendig, dekkes dette etter fastsatte satser.

Pasienter som må ta drosje på grunn av manglende rutegående transport, må ringe Pasientreiser på telefon 915 05 515.

Mer informasjon om flystreiken:
Informasjon om forstyrrelser i flytrafikken (SAS)