Nyhetsbrev nr. 2. Webinar om MS og Covid-19

Publisert 18.02.2022
Sist oppdatert 29.08.2023

Nyhetsbrev 2, 2022

​Nasjonal kompetansetjeneste for multippel sklerose (NKMS)

Norsk MS-register og biobank

Webinar om MS og covid-19

Muligheten for antiviral behandling ved koronainfeksjon gjør at det er behov for en oppdatering blant MS-pasienter og behandlere. Derfor avholder MS-kompetansetjenesten (NKMS) torsdag 3. mars et webinar, med tema covid-19 og MS.

Målgruppen er MS-nevrologer og MS-sykepleiere. Først vil Jan Erik Berdal, som er infeksjonsmedisiner og avdelingsoverlege ved  infeksjonsmedisinsk avdeling på Ahus gi oss en oppdatering på covid-19, med hovedvekt på forløp og behandling hos immunsupprimerte, ikke minst hvor vi står med tanke på antiviral behandling.  Deretter vil Øivind Torkildsen ved NKMS/UiB/nevrologisk avdeling HUS gi en oversikt over kunnskapen om covid-19 og MS, og til slutt vil Marton König ved nevrologisk avdeling, OUS gå gjennom data om vaksinasjonsstatus hos MS-pasienter.  Til slutt blir det anledning for spørsmål, og paneldiskusjon.

​For NKMS/NKMS-referansegruppen:

Lars Bø, Nevrologisk avd. HUS/UiB