Aktivitet og trening

Etter utredning hos lege og fysioterapeut er det ofte aktuelt å anbefale å komme i gang med fysisk aktivitet og ulike former for trening. Noen ganger er også spesifikke øvelser for akkurat din plage eller tilstand viktig å komme i gang med.

Våre forslag til tiltak baserer seg på funn i undersøkelse, kartlegging av selve plagen/smerten og testing av funksjon.

Det meste av forskning i forbindelse med plager i muskel-skjelettappratatet viser at fysisk aktivitet og trening har den beste og mest langvarige effekten.

Det finnes et uttall av treningsformer som kan virke gunstig. Mye handler om er hva som passer deg, hva som er tilgjengelig der du bor, hva som kan fungere i forhold til din plage og spesielt hva du er motivert for å drive med/komme i gang med. Og i tillegg hva ønsker du å oppnå.

Kondisjonstrening, styrketrening, kroppsbevissthetsøvelser, tøyningsøvelser, avspenningstrening, og mer spesifikke øvelser er noe av det som trekkes frem som gode anbefalinger.

Justering av kroppsholdning, variasjon av arbeidsstillinger og endring av spenningsmønster i forbindelse med stress kan også være gunstig.

Har du vondt i rygg, nakke, eller utbredte plager i bevegelsapparatet, kan det være nyttig å orientere seg om hva som finnes på internett.

Vi på vår avdeling har også laget egne treningsprogrammer som kan passe til din utfordring. Etter samtale og test hos en av fysioterapeutene her på klinikken, kan man få et individuelt tilpasset treningprogram i tillegg til mer generelle anbefalinger.
 

Her finner du mer informasjon

  • www.helsedirektoratet
    Kapitel om fysisk aktivitet
  • www.aktivitetshåndboken
    Kapitel om ryggsmerter og generelle anbefalinger om fysisk aktivitet
  • www.helsenorge.no
    Kapitell om ryggsmerter, muskel-og skjelettsmerter med ulike treningsformer og kroppsdeler/områder, trening og aktivitet. Kapitel om frisklivssentraler = her står mye om ulike aktiviteter, effekt og om lokale tilbud.
  • www.skadefri.no
    Her er det gode øvelser, men for mange pasienter kan dette være på for høyt nivå. Kan sees mer som en progresjon i treningen.
  • www.helse-bergen.no
    Avspenning - lydfiler (se under Oppflging nede på siden).

Fann du det du leita etter?