LavFODMAP - reintroduksjonsfasen

LavFODMAP-dietten består av to faser. Etter å ha fulgt en streng lavFODMAP-diett i 2-6 uker er det viktig å reintrodusere FODMAP for å finne dine symptomtriggere. 

 

Reintroduksjonsfasen er viktig fordi toleransen for FODMAP er individuell, og det er viktig å finne ut hvor mye og hvilke FODMAP-grupper du tåler for å få et kosthold med minst mulig symptomer og mest mulig variasjon. 

Mange opplever at de kan gjeninnføre mange høyFODMAP-matvarene i kostholdet sitt, men at de ikke kan spise dem så ofte, eller i samme mengde som de gjorde før.

Her finner du en utskriftsvennlig versjon med skjema for registrering av mat og symptomer (PDF).


Hvorfor er reintroduksjon viktig?

  • Toleransen for FODMAP er individuell.
  • Gjennom reintroduksjonen kan du finne ut hvor mye FODMAP du tåler og om en eller flere FODMAP-grupper tåles bedre enn andre.
  • Noen FODMAP-holdige matvarer er prebiotiske, det vil si at de er mat for tarmbakteriene og fremmer veksten av gode bakterier i tarmen, og det kan være ugunstig å unngå prebiotiske fibre over lang tid.
  • Å følge en streng lavFODMAP-diett over lang tid kan føre til redusert toleranse for høyFODMAP-matvarer.
  • Streng lavFODMAP-diett kan være upraktisk og sosialt vanskelig å følge.

Hva er målet med reintroduksjonen?

  • Å få kartlagt symptomtriggere hos deg.
  • Å få svar på hvilke og i hvilken mengde du kan spise det uten at det gir deg mere plager.
  • Å få er kosthold med minst mulig restriksjoner og samtidig god symptomlindring.

Hvilke FODMAP bør testes? 

Vi anbefaler at du forsøker testmatvarene som er oppgitt i tabellen (PDF vedlegg). Dette er matvarer som kun inneholder en FODMAP-gruppe og derfor egner seg godt til å teste toleranse. Bruk en uke på å teste hver av FODMAP-gruppene og hold deg til en matvare per gruppe. Velg selv om du vil inkludere matvaren i et måltid eller spise den alene. 

Hvordan går jeg fram? 

Vi anbefaler at du forsøker en systematisk tilnæriming for å få best mulig utbytte av reintroduksjonsperioden. Start gjerne med den FODMAP-gruppen du har savnet mest og gå deretter videre med en gruppe om gangen. Hold kostholdet ellers stabilt, drikk for eksempel ikke mye kaffe, alkohol eller spis store mengder fett i tillegg. Du kan doble mengden hver 4.dag (hver 6.dag for fruktaner og galaktaner) dersom det er hensiktsmessig. Om du for eksempel aldri spiser mer enn 1 ts honning, trenger du heller ikke teste større mengder. 

Under reintroduksjonen er det viktig at du fortsetter å følge lav FODMAP-dietten (med unntak av den matvaren som testes). Når du har testet en FODMAP-gruppe går du tilbake til lav FODMAP i 2-3 dager ("hvileperiode") før du tester en ny gruppe. Husk å registrere symptomene dine hver dag under testukene, og benytt gjerne skjemaet til slutt i brosjyren til dette (pdf vedlegg). Husk også å notere ned mengden du eventuelt tolererer av hver FODMAP gruppe. 

Mange opplever at de kan gjeninnføre mange av høyFODMAP-matvarene i kostholdet sitt, men at de ikke kan spise dem så ofte, eller i samme mengde som de gjorde før. 

Hva bør jeg gjøre hvis jeg får symptomer? 

Hvis du opplever symptomer under reintroduksjon av en matvare, kan du forsøke en eller flere av følgende muligheter: 

  • Gå tilbake til lavFODMAP-dietten inntil du har symptomkontroll og forsøk samme matvare på nytt 
  • Halver mengden av matvaren
  • Anta at du ikke tolererer matvaren, men test gjerne igjen ved en senere anledning da toleransen kan endre seg. Gå videre til neste FODMAP-gruppe. 
  • Prøv en annen matvare innen samme gruppe, for eksempel hvitløk i stedet for løk

Ved laktoseintoleranse

Dersom du gjennom utprøvingen finner ut at du tolererer laktose dårlig, kan du ha nytte av preparater med laktaseenzym. Disse selges reseptfritt på apotek, og finnes i flere varianter. Nycopro tabletter og Lactrase kapsler virker slik at man tar 1-3 tabletter/kapsler i forbindelse med måltid som inneholder laktose. Da vil du kunne nyte et måltid på restaurant, i selskap, ved festlige anledninger eller på ferie uten å bli dårlig på grunn av laktosen.

Fann du det du leita etter?
Tilbakemeldinga vil ikkje bli svart på. Ikkje send personleg informasjon, for eksempel epost, telefonnummer eller personnummer.